אלכוהול וגראס

המעבר ממצב שבו יש לגבר הצעיר שליטה על צריכת הקנאביס, למצב שבו הוא מתחיל לאבד שליטה, איננו חד. זה המעבר מה-"רוצה" ל-"חייב". אט אט מאבדים גברים אלה עניין בחברים, במשפחה, בעבודה ובהישגים. במקום לקבל הנאה מחיים משמעותיים ופרודוקטיביים, הם מקבלים אותה מקנאביס.

גברים צעירים המרגישים ככישלונות ובעלי דימוי עצמי נמוך נמצאים בסיכון גבוה יותר להפוך את הקנאביס לכל עולמם. קנאביס עוזר לכסות על תחושות הנחיתות שלהם, והוא מרחיק מהתודעה מחשבות לא נעימות הקשורות לחוסר הצלחה בהווה או לחששות מפני העתיד.

גברים צעירים רבים חשים בושה שהיא תוצר של פער בין הציפיות שיש להם מעצמם לבין הישגיהם ביום-יום. ככל שהפער בין השניים גדול יותר, כך גדלה רמת הבושה. במצבים אלה, הם יעדיפו לעיתים קרובות להנמיך את הציפיות שלהם מעצמם ולא להתאמץ יותר כדי לעמוד בציפיות המקוריות. למרות המחיר שגישה זו גובה, המתבטא בעיקר באיסוף גדל והולך של חוויות כישלון, יש בה גם היגיון, שכן, באופן פרדוקסלי, היא מבטיחה להם שקט נפשי רב יותר.  

כל עוד הגבר הצעיר מחזיק בצפיות נמוכות מעצמו, עישון קנאביס לא נתפס כמזיק. כלומר, אם הוא לא מעוניין להצליח בלימודים, להצליח בעבודה כלשהי או להתמודד עם אתגרים מורכבים יותר, העישון עצמו לא נראה כמחבל בהתקדמות. בפועל, עישון הקנאביס מחמיר עוד יותר את תהליך הורדת הציפיות בכך שהוא פוגע במוטיבציה והופך אותו לאדיש לחוויות הכישלון שלו. ניתוק זה משמר את הציפיות הנמוכות ולא מאפשר לו לאמץ גישה אחרת, המבוססת על אקטיביות והתמודדות.  

ככלל, ככל שגברים צעירים מרגישים טוב יותר לגבי עצמם, כך קל להם יותר להשתחרר מעישון מסיבי של קנאביס, וככל שיש להם יותר מוטיבציה ואמונה בכך שהם יכולים להצליח, גדלים סיכויי ההצלחה שלהם. בשלב כלשהו בהתפתחות שלהם הם מגלים לבד (אף על פי שהוריהם וקרובים אחרים אמרו להם את זה אין ספור פעמים) שהעישון מונע מהם להשיג את המטרות החשובות להם באמת בחיים. תובנה זו דורשת בגרות מסוימת.

גברים צעירים משתחררים מקנאביס כאשר נפתחות להם דרכים חדשות להרגיש משמעותיים. לא במקרה, רבים מוותרים על העישון כאשר הם מפתחים את מערכת היחסים הזוגית המשמעותית הראשונה שלהם (בהינתן שבת הזוג הזו איננה מעשנת כבדה בעצמה). במצבים אלה, הוויתור על הקנאביס לא נובע מהאיום שהחברה תעזוב אלא מכך שמערכות יחסים זוגיות הן דרך מוצלחת במיוחד עבור גברים צעירים להכיר את עצמם ולקבל את עצמם.

בתוך מערכות יחסים כאלו (אך גם מערכות יחסים לא רומנטיות), הם יכולים להתחבר לעצמם ולשאיפות ולרצונות שלהם. הם יכולים להישיר אל עצמם מבט אמיתי וכן יותר, ולגלות לא פעם שהחולשות שהם הסתירו מעצמם ומאחרים דרך עישון קנאביס לא חייבות לעורר בושה.