אלכוהול וגראס

השימוש באלכוהול וגראס הולך ומחמיר בשנים האחרונות. יותר ויותר בני נוער מתחילים לצרוך אלכוהול וגראס בגיל צעיר הרבה יותר מבעבר.

לדוגמא לְבָּנִים נראה שכולם מעשנים "ירוק". האחים הגדולים שלהם מעשנים, לעיתים ההורים שלהם, וכשהם הולכים ברחוב הם מריחים את זה. ולכן, כשהם מגיעים לשלב שבו מוצע להם לקחת שכטה, הדבר ההגיוני ביותר הוא "לזרום".

לעיתים שכטה זו תהיה האחרונה, לעיתים היא תוביל לכך שקנאביס יהפוך לדבר שתורם ומעשיר את החיים ולעיתים היא תוביל לכך שהוא יהפוך לפתרון לכל הקשיים שהם מזמנים. במקרה כזה, תתפתח תלות והתמכרות, מלוות באתגרים ההולכים יד ביד עם מסלול חיים זה.

כולם רוצים להרגיש טוב עם עצמם. יש כאלה שמנסים להשיג זאת דרך הישגים לימודיים, פעילות גופנית כמו חדר כושר, קשרים קרובים או שעשועים מסיחי דעת, כמו טלוויזיה או משחקי מחשב. כל הפעילויות הללו מעוררות את מרכזי ההנאה במוחנו וגורמות לנו להרגיש טוב. בנים ששותים אלכוהול או המעשנים באופן מאסיבי למדו שפעילויות אלו הן קיצור דרך להקלה על הכאב ולהרגשה מאושרת.

לרבים לוקח זמן רב להבין שקיצור הדרך הזה יכול בקלות להוביל ל-"קצר" בחייהם.

הסביבה שבה גדלים הבנים כיום היא סביבה ותרבות שמתייחסים לחומרים פסיכו-אקטיביים באהדה, ובנים רבים מסוגלים אף לדקלם את התפיסות המקדמות לגליזציה של קנאביס. הם יכולים לתאר בפרוטרוט את החומרים הכימיים התורמים למצבי רוח מרוממים. רבים מהם מכירים את ההיבטים הרפואיים של קנאביס וחלקם אף שולטים במידע הקשור לפן הכלכלי והאפשרויות הטמונות בהשקעות בחברות המקדמות תכשירי קנאביס שונים.

בנים חיים בסביבה החושפת אותם לכמות בלתי מבוטלת של עמדות מוטות וחצאי אמיתות לגבי הסכנות שבעישון קנאביס. ערפל זה איננו מאפשר להם לקבל מידע מדויק על מידת הנזק שהעישון עלול להסב, על רמת ההתמכרות שאפשר להגיע אליה ועל הקשיים המאפיינים את הניסיון להפסיק לעשן (או להיגמל).

המידע השגוי מונע מהבנים להעריך את מידת הסתבכותם נכונה. לא עוזרים גם הדיווחים התמידיים של "סלבים" כאלה או אחרים המדווחים על השימוש הקבוע שלהם בקנאביס ללא נזקים בולטים. גם הורים שעישנו בעצמם בזמן התיכון לא יכולים באמת להשתמש בניסיון שלהם – החומר שהם עישנו כה שונה מהקנאביס המשווק כיום, שיש הרואים בו סם מסוג שונה.

הבעיה העיקרית בקנאביס היא שאובדן השליטה מתרחש באופן סמוי. הבנים לא יודעים מתי הם איבדו שליטה, ולמען האמת, הם אינם מעוניינים לדעת. רק לאחר תקופה ממושכת של עישון הם יוכלו להודות מדי פעם בפני עצמם כי איבדו שליטה, אך גם מחשבה זו רק תעורר בהם את הרצון לעשן שוב.

יש מגוון דרכים להפסיק לעשן. למעשה, להפסיק לעשן זה לא הבעיה. בנים עושים את זה כל הזמן – כשהם נוסעים לטיולים עם הוריהם, כשהם נתקעים בלי חומר, כשהם חולים או כשהם מחליטים להפסיק לעשן. הבעיה האמיתית היא להתמיד בהפסקה, כלומר, לעשות את זה ליותר מיום-יומיים.