כישורים חברתיים

כישורים חברתיים בנים צעיריםהמעגל החברתי של הילד מהווה את אחד המרכיבים החשובים ביותר בהתפתחות האישיות של הילד. התפקוד החברתי של הבן משפיע באופן ישיר על התפקוד בתחומי חיים שונים – הדימוי העצמי שלו, המוטיבציה ללמידה, הוויסות הרגשי והיחסים עם ההורים ובני המשפחה. חברת הילדים היא זו שמשקפת לילד את איכויותיו, את חולשותיו ואת מעמדו. בנים שהחיים החברתיים שלהם מלווים בסבל רב נמצאים בקבוצת סיכון לפתח מכלול של בעיות התנהגותיות, לימודיות ובעיות בדימוי העצמי.

ב-15 השנים האחרונות, סביבת החיים של כולנו השתנתה ללא היכר. טלפונים חכמים, אינטרנט ומשחקי מחשב משנים אותנו ואת ילדינו. כניסת הטכנולוגיות החדשות מעוררת שינויים כה מהירים, שקשה להעריך אותם בזמן אמת. השינויים הם דרמטיים ומשפיעים על הדפוסים הבין אישיים הבסיסיים ביותר שלנו. בעוד שההשפעות ניכרות בחיים של כולנו, קיימת קבוצה גדולה של אנשים שרגישה במיוחד לשינויים הללו – הבנים.

מדוע דווקא בנים? מפני שהם הצרכנים הגדולים ביותר של הטכנולוגיות החדשות, ובעיקר של משחקי מחשב. אף על פי שבנות קשורות מאוד לטלפונים שלהן, הן עדיין עושות בהם שימוש כאמצעי תקשורת. אך עבור הבנים מהווים הטלפון והמחשב אמצעים המאפשרים להם לשחק במשחקי מחשב; משחקים בעלי השפעה עצומה על תהליך גיבוש זהותם ועל יכולתם לווסת רגשות, לשהות בנוכחות אחרים ואף ליהנות מנוכחות זו.

במכון בנים אנו עובדים על כישורים חברתיים ברוח התקופה. אנו משלבים בעבודה על המיומנויות החברתיות אמצעים טכנולוגיים שמאפשרים לבנים להרגיש בסביבה בטוחה בה הם יכולים להפגין ידע וניסיון בשדה מוכר. באופן כזה אנחנו שואפים לספק חוויות של הצלחה שיאפשרו להם להרגיש בעלי מסוגלות ומשם ללמוד מיומנויות חדשות.

מי הבנים שזקוקים לעזרה בתחום הכישורים החברתיים? בנים שאין להם בכלל חברים, בנים שיש להם מעט חברים והם מתחילים לעבור תהליך של בידוד חברתי, בנים שבעקבות קשיים התנהגותיים, או אירוע חברתי כלשהו הופכים להיות שונים בנוף הכיתתי,  בנים שיש להם הרבה חברים אבל אין להם חבר אחד טוב ובנים שהם קורבנות להצקות ו/או להתנהגות בריונית ואלימה של ילדים אחרים.

התפקוד החברתי של בנים קשור לרמת המיומנות ולתחכום החברתי שלהם. כאשר יש לבנים כישורים חברתיים טובים הם בעמדה נוחה לפתח מספר קשרים חבריים חיוביים המספקים את הצרכים החברתיים שלהם. כאשר כישורים אלה לא קיימים  – הבנים עלולים להתקשות בהתמודדות עם האתגרים החברתיים, עלולים להפוך למושא ללעג, יכולים להיתפס כחלשים או שעלולים לפתח התנהגויות חברתיות לא מותאמות המובילות לדחייה חברתית.

בנים עם קשיים בכישורים החברתיים מתקשים להגיב בגמישות בסיטואציות חברתיות שונות.  הם מתקשים לראות את האחר, מתקשים להפסיד, אוהבים לקבוע ולהחליט מה יקרה במהלך המשחק. בנים אחרים שהצורך החברתי שלהם הוא גבוה עלולים לעשות הכל כדי לרצות ילדים אחרים, דבר המעמיד אותם בסכנה.

במכון בנים אנו עובדים על פיתוח מיומנות בחמישה תחומים חברתיים מרכזיים: יוזמה חברתית, תקשורת יעילה בטלפון – התמודדות ומניעה של שיימינג, כישורי שיחה, כישורי משחק (גם משחקי אונליין) ואירוח, יישוב סכסוכים ויכולות הגנה עצמית מילוליים ולא מילוליים.

בבניית קבוצות הבנים אנו שמים דגש רב על "שידוך" הולם בין הבנים, כך שהחוויה החברתית תהיה חיובית ובונה. אנו גם מרכיבים קבוצות בגדלים שונים (משני בנים ומעלה) כדי להתאימם לצרכים למטרות החברתיות של הבן עצמו.